NÁLEZ UKRADENÉ PĚTITISÍCOVKY Nejvzácnější bankovka v podvodné aukci
V polovině března probleskla českými médii zpráva o nálezu nejvzácnější československé státovky odcizené z Vlastivědného muzea Olomouc.
Na tiskovém konferenci informoval vedoucí krajského oddělení Policie ČR plk. Jiří Musil o zadržení pachatelů a zajištění odcizené státovky po 5000 Kč vzor 1919 (série 1002 026968), která se před více jak deseti lety ztratila z olomouckého vlastivědného muzea. Podle sdělení policie je jedním z podezřelých i někdejší zaměstnanec muzea. Pachatelé se ukradenou státovku pokusili udat velice amatérským způsobem prostřednictvím aukčního portálu Aukro. Takovýto způsob prodeje je přitom nanejvýš podezřelý, neboť poslední dražená státovka docílila ceny 3,5 milionu Kč a bankovky takovéto hodnoty se takřka výhradně nabízejí buď přímo koncovému kupci nebo nebo prostřednictvím renomovaného aukčního domu.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2017.
Heraldika na mincích a medailích (1) Zrození heraldiky na bitevním poli
Už odedávna se na mincích a medailích uplatňovaly erby. Jejich reliéfy skrývají historické příběhy a jsou často také miniaturními uměleckými díly.
Cestu do tohoto magického světa nám umožní paralelní využívání poznatků z obecných dějin, heraldiky, numismatiky a dějin umění.
Saracéni zmizeli za obzorem a bylo po boji. Velitel křižáckého oddílu přehlédl bojiště a musel souhlasit se svým zástupcem. Na jejich straně bylo opravdu méně padlých než jindy. Tentokrát se nestalo, že v zápalu boje a při zhoršené viditelnosti, bojovali křižáci omylem jeden s druhým. Ta znamení namalovaná na štítech se opravdu osvědčila.
Scéna, kterou jsme si evokovali, se mohla odehrát někdy v průběhu druhé křížové výpravy v letech 1148–1149. Nejspíš právě na ní, z ryze praktické potřeby rozlišit, si začali křesťanští rytíři malovat na štíty jednoduchá a výrazná znamení. Někteří západoevropští baroni si tenhle zvyk možná přivezli už ze své domoviny. Naplno se však rozvinul až v boji s „nevěřícími“. Symbolické obrazy na štítech přitom nepředstavovaly nějakou novinku. Byly známy už dávno a měly různé poslání. Od dekorace, přes snahu dezorientovat a zastrašit protivníka, až po symbolické zajištění podpory vyšších sil. Něco z toho sdíleli i křižáci, ale hlavní motivace byla jiná. Stálé zlepšování zbroje vyvinulo novou konstrukci přilby, která zcela kryla hlavu. Bojovník v kompletní zbroji se tak stal anonymním a potřeba rozlišit v boji spojence od nepřítele byla náhle životně důležitá.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2014.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU